Wat doet een Financieel Ondersteuner?

Een financieel ondersteuner vervult een belangrijke rol bij het ordenen en beheren van uw financiële administratie. Maar wat doet een financieel ondersteuner precies? In dit artikel leest u welke taken en verantwoordelijkheden bij deze functie horen. Zo krijgt u een helder beeld van hoe een financieel ondersteuner u kan ontzorgen.

Wat doet een financieel ondersteuner?

Op deze pagina

Wat doet een Financieel Ondersteuner bij de gemeente?

Elke gemeente werkt met financieel ondersteuners, die elk een specifiek onderdeel van de organisatie ondersteunen. Gemeenten zijn namelijk opgedeeld in verschillende domeinen. Denk bijvoorbeeld aan het ruimtelijk domein, waar thema’s als woningbouw en energietransitie centraal staan, of het sociaal domein, dat zich richt op werk, participatie en zorg.

Ook de interne bedrijfsvoering waarmee gemeenten hun dienstverlening aan inwoners en partners verbeteren is een belangrijk domein waarin financieel ondersteuners actief zijn.

De werkzaamheden van een financieel ondersteuner zijn divers. Een aantal voorbeelden van de werkzaamheden zijn:

  • Ondersteunen van het team Financiën bij administratieve taken binnen de P&C-cyclus;
  • Coördineren van SISA-regelingen en tijdig verzamelen van benodigde informatie;
  • Assisteren bij het opstellen van de jaarrekening en de (meerjaren)begroting;
  • Verwerken van financiële gegevens van gemeenschappelijke regelingen;
  • Bijdragen aan de ontwikkeling van financiële applicaties zoals K2F, Lias en Cognos;
  • Meelopen met financieel adviseurs bij budgetgesprekken, in een ondersteunende rol.

Waarom werken voor een gemeente?

De lokale overheid onderscheidt zich onder andere van het bedrijfsleven op het gebied van flexibiliteit, complexiteit en verantwoordelijkheidsgevoel. Werken bij een gemeente betekent dat je de ruimte krijgt om je werk zelfstandig in te richten; dit maakt je werkzaamheden en de invulling daarvan erg afwisselend. Daarnaast zijn de financiële vraagstukken relatief complex, wat het werken als financial uitdagend maakt. Je levert een betekenisvolle bijdrage aan je omgeving: je werk wordt namelijk zichtbaar in de praktijk, bijvoorbeeld door het verlenen van een subsidie aan de plaatselijke kinderboerderij of sportvereniging. Een ander voorbeeld is het werken aan een financiële onderbouwing voor de levering van zorg aan de inwoners van jouw gemeente.

Welke opleiding heeft een Financieel Ondersteuner bij een gemeente nodig?

Financieel ondersteuners bij gemeenten beschikken vaak over hbo- of academisch werk- en denkniveau. Gemeenten geven daarnaast de voorkeur aan kandidaten met ruime ervaring binnen het vakgebied financiën, bijvoorbeeld als financieel ondersteuner en/of specialist bij een of meerdere decentrale overheden. Een belangrijk voordeel van ervaren financieel ondersteuners is dat zij beschikken over praktische kennis van relevante wet- en regelgeving. Denk hierbij aan het BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten), Fido (Wet financiering decentrale overheden) of het BTW-compensatiefonds.

Een aantal voorbeelden van competenties zijn:

  • Je hebt een HBO-opleiding op gebied van bedrijfsadministratie, bedrijfseconomie of accountancy;
  • Je zoekt de samenwerking op, deelt kennis met collega’s en bent in staat om een rol te vervullen in interne trainingen;
  • Je werkt gestructureerd en planmatig en zorgt ervoor dat je je afspraken nakomt;
  • Je bent initiatiefrijk en proactief; je ziet wat er nodig is, waar verbeteringen mogelijk zijn en zet je in om deze te realiseren;
  • Je bent leergierig en wil je steeds blijven ontwikkelen.

Welke training en opleiding kan een Financieel Ondersteuner bij een gemeente volgen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om je kennis en kunde als financieel ondersteuner bij de gemeente op niveau te houden. De Bestuursacademy maar ook de Segment bieden verschillende trainingen en opleidingen aan in gemeentelijke financiën. Maar ook bij Kodros hebben we een compleet aanbod. Bekijk ons volledige aanbod hier.
Alle opleidingsactiviteiten die bij Kodros gevolgd kunnen worden zijn ontwikkeld door het Kodros Kenniscentrum. De inhoud is tot stand gekomen in samenwerking met experts uit het werkveld.

In al onze opleidingsactiviteiten staat jouw dagelijkse praktijk centraal. Bovendien werken wij uitsluitend met experts die zelf werkzaam zijn als financial binnen een gemeente. Zij begrijpen dus als geen ander waar je tegenaan loopt in je werk.

De opleidingsactiviteiten kun je volgen als individuele financial die werkzaam is binnen een gemeente, maar we bieden ook opleidingen en trainingen op maat aan voor volledige gemeentelijke organisaties of specifieke afdelingen. Deze activiteiten stemmen we volledig af op jouw behoeften. Wil je bijvoorbeeld samen met meerdere collega’s, op een zelfgekozen locatie, dezelfde opleiding volgen? Of wil je binnen een van onze trainingen een specifiek vraagstuk uit jouw organisatie aanpakken? We helpen je graag.

Onze aanpak is uitnodigend en mensgericht. We bieden onze trainingen en opleidingen aan op locatie, op ons hoofdkantoor in Nijmegen, digitaal of in een combinatie van live en digitaal.

Een greep uit de thema’s die bij tijdens training en opleiding van Kodros aanbod kunnen komen:

  • BBV: De financiële voorschriften bij gemeenten;
    De gemeentelijke rollen en actoren zoals raad, Burgmeester en Wethouders, directie etc;
  • De gemeentelijke bedrijfsvoering;
    Planning en Control instrumentarium in relatie tot het BBV;
  • Inhoudelijke onderdelen gericht op specifieke vakgebieden zoals het Sociaal Domein, het Ruimtelijk Domein en de Bedrijfsvoering;
  • Specifieke onderdelen van de Planning en Control cyclus bijvoorbeeld de totstandkoming van de jaarrekening of een begroting;
  • De Plan Do Check Act cyclus in gemeentelijke organisaties.

Hoe ziet een dag van een Financieel Ondersteuner eruit?

Als financieel ondersteuner werk je samen met budgethouders: medewerkers binnen de organisatie die verantwoordelijk zijn voor het beheer van budgetten. Je ondersteunt hen bij het op orde houden van de financiële administratie, wijst op mogelijke financiële risico’s en helpt bij het bewaken van het budget. Je verdiept je in het verhaal achter de cijfers, denkt proactief mee en stelt gerichte vragen. Zo draag je bij aan een realistische en haalbare uitvoering van plannen. Je bent een betrouwbare sparringpartner, die signaleert, ondersteunt en bijstuurt waar nodig. Daarnaast lever je een belangrijke bijdrage aan de Planning & Control-cyclus. Denk hierbij aan het verzamelen van input voor de begroting, het opstellen van managementrapportages en het ondersteunen bij de jaarrekening. Een werkdag van een financieel ondersteuner is dan ook afwisselend en vraagt om nauwkeurigheid, samenwerking en een goed cijfermatig inzicht.

Wat is het salaris van een Financieel Ondersteuner bij een gemeente?

Het salaris van een financieel ondersteuner bij een gemeente is afhankelijk van het loongebouw, dat op zijn beurt afhangt van de grootte van de organisatie. Naast een goed salaris is een uitdagende baan met veel ruimte voor initiatief en zelfontplooiing belangrijk. Het is belangrijk om te vermelden dat je als startende financieel ondersteuner bij een gemeente meestal een tijdelijk contract krijgt, dat bij goed functioneren kan worden omgezet in een vast contract.

Het salaris van een financieel ondersteuner bij een gemeente valt doorgaans binnen schaal 9 tot en met schaal 11. Dat betekent een minimumsalaris van €3.359,- en een maximumsalaris van €6.072,- bruto per maand (bij een werkweek van 36 uur). Je exacte salaris is afhankelijk van je opleiding, kennis en ervaring. Lees hier meer over de exacte schaalniveaus. Daarnaast ontvang je als financieel ondersteuner bij een gemeente een maandelijkse opbouw van een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% over je salaris. Dit IKB (inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering) kun je fiscaal voordelig inzetten voor verschillende zaken, zoals het kopen van extra verlofdagen, het uitruilen van woon-werkverkeer of de aanschaf van een nieuwe fiets. Je kunt er ook voor kiezen om je keuzebudget (gedeeltelijk) te laten uitbetalen.

Hoeveel uur per week werkt een Financieel Ondersteuner?

Een financieel ondersteuner bij een gemeente werkt gemiddeld 32 tot 36 uur per week. Bij sommige gemeenten is het ook mogelijk om de functie parttime uit te voeren, bijvoorbeeld voor 24 uur per week.

Hoe word je Financieel Ondersteuner?

Om financieel ondersteuner te worden, moet je minimaal een hbo-opleiding in financiële dienstverlening, bedrijfseconomie of bedrijfskunde hebben afgerond. In sommige gevallen is een afgeronde mbo-opleiding ook voldoende, mits je beschikt over enkele jaren relevante werkervaring.

Waarom werken als Financieel Ondersteuner bij Kodros?

Als financieel ondersteuner ben je bij ons in loondienst, krijg je direct een vast contract en ga je zelfstandig aan de slag bij onze opdrachtgevers: Nederlandse gemeenten. Je werkt voor verschillende gemeenten en breidt daarmee je ervaring en deskundigheid verder uit.

Kodros biedt afwisselende en uitdagende interimopdrachten. Binnen deze functie werk je niet alleen aan uiteenlopende projecten, maar besteed je ook actief tijd aan ontwikkeling en opleiding. Kodros bestaat uit een hecht team met korte communicatielijnen. We kennen elkaar persoonlijk en er is volop ruimte voor eigen ideeën en initiatieven. Jouw persoonlijke groei staat centraal: of je nu wilt doorgroeien als expert in een specifiek vakgebied of juist ervaring wilt opdoen in een breed scala aan opdrachten. Kodros heeft een laagdrempelige, open en informele bedrijfscultuur, waarin naast hard werken ook ruimte is voor plezier. Denk aan teamactiviteiten zoals de vrijdagmiddagborrel, barbecues en bedrijfsbezoeken.

Uiteraard organiseren we ook intervisiebijeenkomsten voor onze financials, gericht op verbinding en kennisdeling. Tijdens deze bijeenkomsten delen collega’s ervaringen en inzichten over relevante thema’s binnen het vakgebied. Zo leer je van elkaar en groei je samen verder in je expertise. Via het Kodros Kenniscentrum kun je diverse trainingen en opleidingen volgen. Deze dragen bij aan jouw professionele ontwikkeling, werkplezier en inzetbaarheid. Kodros heeft een sterk netwerk opgebouwd in Midden-Nederland. Daardoor heb je vaak de mogelijkheid om dichtbij huis te werken. Dat bespaart reistijd en helpt je om een goede balans te vinden tussen werk en privé.

Lees hier meer over werken als financieel ondersteuner bij Kodros. Heb je interesse in een andere functie bij Kodros? Bekijk dan hier al onze interne vacatures.

Hoe kan ik solliciteren voor de functie Financieel Ondersteuner gemeente?

Bekijk hier onze Finance vacatures bij gemeenten. Staat er niets voor je tussen? Wij hebben nog veel vacatures die momenteel niet op de website staan. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Contact

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Stel jouw opleidings- of ontwikkelvraag per e-mail of bel ons via 085-2500342.

Wil je aan de slag als financial bij een gemeente, maar heb je nog geen ervaring? Of ben je al werkzaam in het vakgebied en wil je je verder ontwikkelen? Misschien is een carrière bij Kodros of ons finance traineeship dan iets voor jou. Meer informatie vind je op de onderstaande pagina’s.

Inschrijven voor Kodros Kenniscentrum
Finance Traineeship

Deze organisaties kiezen voor ons talent

Dit zeggen anderen

Samen aan de slag?

Ben je ook benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op voor vrijblijvend advies. Jeroen de Wit helpt je graag met al jouw vragen.

× Hoe kan ik je helpen?