⌂ » Wat doet een financieel ondersteuner?
Een financieel ondersteuner vervult een belangrijke rol bij het ordenen en beheren van uw financiële administratie. Maar wat doet een financieel ondersteuner precies? In dit artikel leest u welke taken en verantwoordelijkheden bij deze functie horen. Zo krijgt u een helder beeld van hoe een financieel ondersteuner u kan ontzorgen.
Elke gemeente werkt met financieel ondersteuners, die elk een specifiek onderdeel van de organisatie ondersteunen. Gemeenten zijn namelijk opgedeeld in verschillende domeinen. Denk bijvoorbeeld aan het ruimtelijk domein, waar thema’s als woningbouw en energietransitie centraal staan, of het sociaal domein, dat zich richt op werk, participatie en zorg.
Ook de interne bedrijfsvoering waarmee gemeenten hun dienstverlening aan inwoners en partners verbeteren is een belangrijk domein waarin financieel ondersteuners actief zijn.
De werkzaamheden van een financieel ondersteuner zijn divers. Een aantal voorbeelden van de werkzaamheden zijn:
De lokale overheid onderscheidt zich onder andere van het bedrijfsleven op het gebied van flexibiliteit, complexiteit en verantwoordelijkheidsgevoel. Werken bij een gemeente betekent dat je de ruimte krijgt om je werk zelfstandig in te richten; dit maakt je werkzaamheden en de invulling daarvan erg afwisselend. Daarnaast zijn de financiële vraagstukken relatief complex, wat het werken als financial uitdagend maakt. Je levert een betekenisvolle bijdrage aan je omgeving: je werk wordt namelijk zichtbaar in de praktijk, bijvoorbeeld door het verlenen van een subsidie aan de plaatselijke kinderboerderij of sportvereniging. Een ander voorbeeld is het werken aan een financiële onderbouwing voor de levering van zorg aan de inwoners van jouw gemeente.
Financieel ondersteuners bij gemeenten beschikken vaak over hbo- of academisch werk- en denkniveau. Gemeenten geven daarnaast de voorkeur aan kandidaten met ruime ervaring binnen het vakgebied financiën, bijvoorbeeld als financieel ondersteuner en/of specialist bij een of meerdere decentrale overheden. Een belangrijk voordeel van ervaren financieel ondersteuners is dat zij beschikken over praktische kennis van relevante wet- en regelgeving. Denk hierbij aan het BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten), Fido (Wet financiering decentrale overheden) of het BTW-compensatiefonds.
Een aantal voorbeelden van competenties zijn:
Er zijn verschillende mogelijkheden om je kennis en kunde als financieel ondersteuner bij de gemeente op niveau te houden. De Bestuursacademy maar ook de Segment bieden verschillende trainingen en opleidingen aan in gemeentelijke financiën. Maar ook bij Kodros hebben we een compleet aanbod. Bekijk ons volledige aanbod hier.
Alle opleidingsactiviteiten die bij Kodros gevolgd kunnen worden zijn ontwikkeld door het Kodros Kenniscentrum. De inhoud is tot stand gekomen in samenwerking met experts uit het werkveld.
In al onze opleidingsactiviteiten staat jouw dagelijkse praktijk centraal. Bovendien werken wij uitsluitend met experts die zelf werkzaam zijn als financial binnen een gemeente. Zij begrijpen dus als geen ander waar je tegenaan loopt in je werk.
De opleidingsactiviteiten kun je volgen als individuele financial die werkzaam is binnen een gemeente, maar we bieden ook opleidingen en trainingen op maat aan voor volledige gemeentelijke organisaties of specifieke afdelingen. Deze activiteiten stemmen we volledig af op jouw behoeften. Wil je bijvoorbeeld samen met meerdere collega’s, op een zelfgekozen locatie, dezelfde opleiding volgen? Of wil je binnen een van onze trainingen een specifiek vraagstuk uit jouw organisatie aanpakken? We helpen je graag.
Onze aanpak is uitnodigend en mensgericht. We bieden onze trainingen en opleidingen aan op locatie, op ons hoofdkantoor in Nijmegen, digitaal of in een combinatie van live en digitaal.
Een greep uit de thema’s die bij tijdens training en opleiding van Kodros aanbod kunnen komen:
Als financieel ondersteuner werk je samen met budgethouders: medewerkers binnen de organisatie die verantwoordelijk zijn voor het beheer van budgetten. Je ondersteunt hen bij het op orde houden van de financiële administratie, wijst op mogelijke financiële risico’s en helpt bij het bewaken van het budget. Je verdiept je in het verhaal achter de cijfers, denkt proactief mee en stelt gerichte vragen. Zo draag je bij aan een realistische en haalbare uitvoering van plannen. Je bent een betrouwbare sparringpartner, die signaleert, ondersteunt en bijstuurt waar nodig. Daarnaast lever je een belangrijke bijdrage aan de Planning & Control-cyclus. Denk hierbij aan het verzamelen van input voor de begroting, het opstellen van managementrapportages en het ondersteunen bij de jaarrekening. Een werkdag van een financieel ondersteuner is dan ook afwisselend en vraagt om nauwkeurigheid, samenwerking en een goed cijfermatig inzicht.
Het salaris van een financieel ondersteuner bij een gemeente is afhankelijk van het loongebouw, dat op zijn beurt afhangt van de grootte van de organisatie. Naast een goed salaris is een uitdagende baan met veel ruimte voor initiatief en zelfontplooiing belangrijk. Het is belangrijk om te vermelden dat je als startende financieel ondersteuner bij een gemeente meestal een tijdelijk contract krijgt, dat bij goed functioneren kan worden omgezet in een vast contract.
Het salaris van een financieel ondersteuner bij een gemeente valt doorgaans binnen schaal 9 tot en met schaal 11. Dat betekent een minimumsalaris van €3.359,- en een maximumsalaris van €6.072,- bruto per maand (bij een werkweek van 36 uur). Je exacte salaris is afhankelijk van je opleiding, kennis en ervaring. Lees hier meer over de exacte schaalniveaus. Daarnaast ontvang je als financieel ondersteuner bij een gemeente een maandelijkse opbouw van een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% over je salaris. Dit IKB (inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering) kun je fiscaal voordelig inzetten voor verschillende zaken, zoals het kopen van extra verlofdagen, het uitruilen van woon-werkverkeer of de aanschaf van een nieuwe fiets. Je kunt er ook voor kiezen om je keuzebudget (gedeeltelijk) te laten uitbetalen.
Een financieel ondersteuner bij een gemeente werkt gemiddeld 32 tot 36 uur per week. Bij sommige gemeenten is het ook mogelijk om de functie parttime uit te voeren, bijvoorbeeld voor 24 uur per week.
Om financieel ondersteuner te worden, moet je minimaal een hbo-opleiding in financiële dienstverlening, bedrijfseconomie of bedrijfskunde hebben afgerond. In sommige gevallen is een afgeronde mbo-opleiding ook voldoende, mits je beschikt over enkele jaren relevante werkervaring.
Als financieel ondersteuner ben je bij ons in loondienst, krijg je direct een vast contract en ga je zelfstandig aan de slag bij onze opdrachtgevers: Nederlandse gemeenten. Je werkt voor verschillende gemeenten en breidt daarmee je ervaring en deskundigheid verder uit.
Kodros biedt afwisselende en uitdagende interimopdrachten. Binnen deze functie werk je niet alleen aan uiteenlopende projecten, maar besteed je ook actief tijd aan ontwikkeling en opleiding. Kodros bestaat uit een hecht team met korte communicatielijnen. We kennen elkaar persoonlijk en er is volop ruimte voor eigen ideeën en initiatieven. Jouw persoonlijke groei staat centraal: of je nu wilt doorgroeien als expert in een specifiek vakgebied of juist ervaring wilt opdoen in een breed scala aan opdrachten. Kodros heeft een laagdrempelige, open en informele bedrijfscultuur, waarin naast hard werken ook ruimte is voor plezier. Denk aan teamactiviteiten zoals de vrijdagmiddagborrel, barbecues en bedrijfsbezoeken.
Uiteraard organiseren we ook intervisiebijeenkomsten voor onze financials, gericht op verbinding en kennisdeling. Tijdens deze bijeenkomsten delen collega’s ervaringen en inzichten over relevante thema’s binnen het vakgebied. Zo leer je van elkaar en groei je samen verder in je expertise. Via het Kodros Kenniscentrum kun je diverse trainingen en opleidingen volgen. Deze dragen bij aan jouw professionele ontwikkeling, werkplezier en inzetbaarheid. Kodros heeft een sterk netwerk opgebouwd in Midden-Nederland. Daardoor heb je vaak de mogelijkheid om dichtbij huis te werken. Dat bespaart reistijd en helpt je om een goede balans te vinden tussen werk en privé.
Lees hier meer over werken als financieel ondersteuner bij Kodros. Heb je interesse in een andere functie bij Kodros? Bekijk dan hier al onze interne vacatures.
Bekijk hier onze Finance vacatures bij gemeenten. Staat er niets voor je tussen? Wij hebben nog veel vacatures die momenteel niet op de website staan. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Stel jouw opleidings- of ontwikkelvraag per e-mail of bel ons via 085-2500342.
Wil je aan de slag als financial bij een gemeente, maar heb je nog geen ervaring? Of ben je al werkzaam in het vakgebied en wil je je verder ontwikkelen? Misschien is een carrière bij Kodros of ons finance traineeship dan iets voor jou. Meer informatie vind je op de onderstaande pagina’s.
Sinds kort ben ik in dienst getreden bij Kodros. Mijn ervaring met het bedrijf en haar werknemers is tot nu toe zeer positief. Bij binnenkomst goed ontvangen en actief begeleid in het oppakken van mijn nieuwe taken. De interne communicatie verloopt soepel en er heerst een fijne sfeer op de werkvloer.
Ik ben recentelijk begonnen bij Kodros na het behalen van mijn diploma accountancy. Ik ben daar meteen goed ontvangen en bieden mij meteen de nodige begeleiding die ik nodig heb om een financial voor de gemeente te worden. In mijn eerste hadden ze al snel een plek gevonden voor mijn eerste project/werkervaring waar ik op dit moment nog steeds goed op mijn plek zit. Ik ben zeer tevreden over hoe ik in de eerste maanden al ben geholpen door Kodros.
Mijn ervaring met Kodros is zeer positief. De communicatielijnen zijn kort. Daarnaast is de persoonlijke aandacht er en wordt er professioneel gewerkt. Hiernaar was ik opzoek.
De ervaringen met Kodros waren sinds het eerste contact direct heel goed. Je voelt meteen dat de organisatie persoonlijk contact en aandacht voor elkaar hoog in het vaandel heeft.
De begeleiding van Kodros, in het bijzonder door consultant Loretta, was in alle opzichten een goede ervaring. Het enthousiasme, de betrokkenheid en vakkennis van Kodros maken het verschil. Een aanrader voor kandidaten die op zoek zijn naar een financiële functie bij een gemeente.
Ben je ook benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op voor vrijblijvend advies. Jeroen de Wit helpt je graag met al jouw vragen.
© 2025 Kodros, alle rechten voorbehouden.