Kodros verbindt financials aan gemeenten.

Financieel Adviseur gemeente

Bij elke gemeente werkt een financieel adviseur. Sommige gemeenten hebben meerdere financieel adviseurs. Op deze pagina lees je wat een financieel adviseur doet, wat het salaris is en hoe een dag van een financieel adviseur eruitziet. Hiernaast staat een aantal vacatures voor een financieel adviseur bij een gemeente. 

Concerncontroller gemeente

Wat doet een Financieel Adviseur gemeente?

Elke gemeente kent meerdere financieel adviseurs, die zich elk richten op de advisering van de budgethouders van een deel van de organisatie. Gemeenten zijn namelijk ingericht in verschillende domeinen, zoals het ruimtelijk domein, waar de focus ligt op maatschappelijke uitdagingen,  zoals de woningnoodbouw en de energietransitie. 
Een andere discipline is het sociaal domein, dat de inspanningen van gemeenten betreft omtrent werk, participatie en zorg, maar ook de bedrijfsvoering die gemeenten inzetten om klanten tevreden te stellen.  

De werkzaamheden van een financieel adviseur zijn erg divers. Een aantal voorbeelden van de werkzaamheden zijn: 

  • Realiseren en optimaliseren van managementinformatie en voorstellen doen voor het ontwikkelen of het verbeteren van instrumenten die eenduidige stuurinformatie opleveren;
  • College- en raadsvoorstellen toetsen van financiële consequenties;
  • Het bijhouden van de landelijke ontwikkelingen en de impact daarvan bepalen, waaronder de uitkeringen van het Rijk;
  • Het continu verbeteren van de financiële adviesfunctie o.a. door het signaleren van knelpunten en het doen van concrete verbetervoorstellen;
  • Het integraal adviseren op voorstellen vanuit de (beleids)afdelingen en het opstellen van de financiële begrotingswijzigingen;
  • In co-creatie werken aan (financiële)oplossingen om hiermee de maatschappelijke effecten bij onze klanten te kunnen realiseren;
  • Het continu en pro-actief bewaken, analyseren, adviseren en toetsen van financiële cijfers en hier meerwaarde aan geven, door dit financieel tactisch/strategisch te kunnen vertalen. 

Waarom werken voor een gemeente?

De lokale overheid onderscheidt zich onder andere van het bedrijfsleven, op het gebied van flexibiliteit, complexiteit en een verantwoordelijkheidsgevoel.Werken bij een gemeente betekent dat je ruimte hebt om je werk zelfstandig in te richten, dit maakt je werkzaamheden en de invulling daarvan erg afwisselend. Daarnaast zijn de financiële vraagstukken  relatief complex, wat het werken als financial uitdagend maakt. Je levert een betekenisvolle bijdrage aan je omgeving: je werk wordt namelijk zichtbaar in de praktijk, bijvoorbeeld door het verlenen van een subsidie aan de plaatselijke kinderboerderij of sportvereniging. Een ander voorbeeld is het werken aan een financiële onderbouwing voor de levering van zorg aan de inwoners van jouw gemeente. 

Welke opleiding heeft een financieel adviseur bij een gemeente nodig?

Financieel adviseurs bij gemeenten beschikken vaak over hbo/academisch werk- en denkniveau. Gemeenten willen daarnaast graag kandidaten met een ruime ervaring op het werkgebied van financiën, bijvoorbeeld bij één of meerdere decentrale overheden als financieel adviseur en/of specialist. Het voordeel van Financieel adviseurs met ervaring, is het bezit van praktische kennis over relevante wet- en regelgeving. Je kunt hierbij denken aan de BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten), Fido (Wet financiering decentrale overheden) of het BTW Compensatiefonds.

Welke training en opleiding kan een financieel adviseur bij een gemeente volgen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om je kennis en kunde als financieel adviseur gemeente op niveau te houden. De Bestuursacademy maar ook de Segment organiseren bieden verschillende trainingen en opleidingen aan in de gemeentelijke financiën. 
Alle opleidingsactiviteiten die bij Kodros gevolgd kunnen worden, zijn ontwikkeld door het Kodros Kenniscentrum. De inhoud is in samenwerking met experts uit het werkveld tot stand gekomen.  
In al onze opleidingsactiviteiten staat jouw dagelijkse praktijk centraal. Bovendien werken wij uitsluitend met experts die zelf werkzaam zijn als financial binnen een gemeente. Zij begrijpen dus als geen ander waar je tegenaan loopt in je werk.  
De opleidingsactiviteiten kun je volgen als individuele financial die werkzaam is binnen een gemeente, maar ook bieden we opleidingen en trainingen op maat aan voor hele gemeentelijke organisaties of specifieke afdelingen. De opleidingsactiviteiten stemmen we volledig af op jouw behoefte. Wil je bijvoorbeeld met meerdere collega’s – op een zelfgekozen locatie – dezelfde opleiding laten volgen? Of wil je in een van onze trainingen een specifiek vraagstuk binnen jouw organisatie aanpakken? We helpen je graag. Onze aanpak is uitnodigend, en mensgericht. We bieden onze training en opleiding aan op locatie, op ons hoofdkantoor in Nijmegen, digitaal of in een combinatie van live en digitaal.  

Een greep uit de thema’s die bij tijdens training en opleiding van Kodros aanbod kunnen komen:  

  • BBV; De financiële voorschriften bij gemeenten.
  • De gemeentelijke rollen en actoren zoals raad, Burgmeester en Wethouders, directie etc.
  • De gemeentelijke bedrijfsvoering.
  • Planning en Control instrumentarium in relatie tot het BBV.
  • Inhoudelijke onderdelen gericht op specifieke vakgebieden zoals het Sociaal Domein, het Ruimtelijk Domein en de Bedrijfsvoering.
  • Specifieke onderdelen van de Planning en Control cyclus bijvoorbeeld de totstandkoming van de jaarrekening of een begroting.
  • De Plan Do Check Act cyclus in gemeentelijke organisaties.  

Contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met Nancy op om alle mogelijkheden te bespreken. Stel jouw opleidings- of ontwikkelvraag per mail aan Nancy Brussel of neem vrijblijvend telefonisch contact met haar op via 085-2500342. 

Je wil aan de slag als financial bij een gemeente en hebt nog geen ervaring of je wil jezelf zich verder ontwikkelen in je vak, misschien is een carrière of het finance traineeship bij Kodros dan wat voor je. Je leest er meer over op onderstaande pagina’s. 

 
 

Hoe ziet een dag van een Financieel Adviseur eruit?

Als financieel adviseur heb je te maken met budgethouders, die de budgetten beheren en meestal fungeren als je direct leidinggevenden. Je werkt nauw met hen samen en voorziet ze van advies over hun plannen. Je wijst hen op (financiële) risico’s en bewaakt deze. Het is dus van belang dat je interesse hebt in het verhaal áchter de cijfers en denkt in mogelijkheden. Je bent een kritisch ‘klankbord’, maar ook de businesspartner van de budgethouder. Samen vind je een weg om doelen en projecten te realiseren. Daarnaast lever je een bijdrage aan de Planning & Control-cyclus (begroting, jaarrekening & managementrapportages). 
Een dag van een financieel adviseur is dus erg afwisselend en dynamisch.  

Wat is het salaris van een Financieel Adviseur bij een gemeente?

Het salaris van een Financieel adviseur bij een gemeente is afhankelijk van het loongebouw, die afhangt van de grootte van een organisatie. Naast een goed salaris, is een uitdagende baan met veel ruimte voor initiatief en zelfontplooiing belangrijk.  
Belangrijk om te vermelden is dat je bij de start als financieel adviseur bij een gemeente meestal een tijdelijk contract krijgt, dat bij goed functioneren wordt omgezet naar een vast contract.  
Het salaris van een financieel adviseur bij een gemeente varieert tussen de schaal 9 en schaal 11. Dat betekent minimaal een salaris van €2.865,- en maximaal €5.372,- bruto per maand (bij 36 uur per week). Je exacte salaris is afhankelijk van je opleiding, kennis en ervaring. Lees hier als je meer wil weten over de exacte schaalniveaus. Daarnaast ontvang je als Financieel adviseur gemeente een maandelijkse opbouw van een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% over je salaris. Dit IKB (incl. vakantiegeld en eindejaarsuitkering) kun je fiscaal voordelig inzetten voor een aantal zaken, zoals het kopen van extra verlof, de uitruil woon-/werk kilometers of de aanschaf van een nieuwe fiets. Je kunt tevens kiezen voor het laten uitbetalen van je keuzebudget.  

Hoeveel uur per week werkt een Financieel Adviseur?

Gemiddeld werkt een financieel adviseur bij een gemeente 32 tot 36 uur per week. Bij sommige gemeenten is het ook mogelijk om de functie parttime uit te voeren, dus voor 24 uur per week. 

Hoe word je Financieel Adviseur?

Om financieel adviseur te worden, moet je minimaal een hbo-opleiding financiële dienstverlening, bedrijfseconomie of bedrijfskunde hebben afgerond. Soms is een afgeronde mbo-opleiding ook voldoende, je moet dan wel enkele jaren relevante werkervaring hebben. 

Waarom werken als Financieel Adviseur bij Kodros?

Als Financieel adviseur ben je bij ons in loondienst, krijg je direct een vast contract en ga je zelfstandig aan de slag bij onze opdrachtgevers: de Nederlandse gemeenten. Je werkt bij verschillende gemeenten en breidt daarmee je ervaring en deskundigheid verder uit.  

Kodros biedt je afwisselende en uitdagende interim opdrachten, binnen deze functie ga je dus niet alleen aan het werk, maar besteed je ook tijd en aandacht aan ontwikkeling en opleiding. Kodros bestaat uit een hecht team dat werkt met korte lijnen. We kennen elkaar persoonlijk en er is volop ruimte voor eigen ideeën en initiatieven. Jouw persoonlijke groei staat voorop: groeien als expert in een vakgebied of juist een breed scala aan opdrachten doen. Kodros heeft een laagdrempelige, open en informele bedrijfscultuur waar er naast hard werken, ook veel gelachen wordt en teamactiviteiten zoals de vrijdagmiddagborrel, barbecue en bedrijfsbezoek essentieel zijn.   

Uiteraard organiseren we voor onze financials ook intervisiebijeenkomsten voor verbinding en kennisdeling. Tijdens de bijeenkomsten delen collega’s kennis en ervaringen met elkaar over thema’s binnen het vakgebied. Zo kun je van elkaar leren en samen met vakgenoten doorgroeien binnen jouw kennisveld.  

Je kunt diverse trainingen en opleidingen volgen via het Kodros Kenniscentrum. Deze trainingen leveren een positieve bijdrage aan jouw ontwikkeling, je werkplezier en je inzetbaarheid.  

Kodros heeft een sterk netwerk opgebouwd in het midden van Nederland. Je hebt dus altijd de mogelijkheid om bij een gemeente in jouw regio te werken. Dat scheelt reistijd en geeft jou de optie om werk en privé in balans te houden. 

Lees hier meer over het werken als Financieel Adviseur bij Kodros. Interesse in een andere functie bij Kodros, bekijk dan hier al onze interne vacatures. 

Hoe kan ik solliciteren voor de functie Financieel Adviseur Gemeente?

Bekijk hier onze vacatures als financieel adviseur bij een gemeente. Staat er niets voor je tussen? Wij hebben nog veel vacatures die momenteel niet op de website staan. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Financieel Adviseur

Financieel Beheerder

P&C cyclus

Financieel Adviseur

Concerncontroller gemeente

Adviseur Financiën Sociaal Domein

Adviseur Financiën Fysiek Domein

Senior Financieel Beheer

“Ik heb Kodros leren kennen als een bijzonder bureau. De persoonlijke en betrokken benadering spreekt mij erg aan. Dankzij het grote netwerk van Kodros nu werkzaam bij een gemeente met als aandachtsgebied het sociaal domein.”
Frank
Senior Financieel Adviseur

De 4 stappen naar jouw nieuwe baam

1. Sollicitatie

Jij solliciteert op één van onze vacatures of je kiest voor een open sollicitatie.

2. Kennismaking

Wij zijn benieuwd naar de persoon achter het cv! Daarom maken we graag kennis met jou.

3. Sollicitatiegesprek

Er wordt een tweetal sollicitatiegesprekken bij onze opdrachtgevers gepland. Deze vinden op locatie of online plaats.

4. Contract

Zijn de opdrachtgever en jij enthousiast na de gesprekken? Dan krijg je een arbeidsovereenkomst aangeboden. 

Waarom kies je voor Kodros?

× Hoe kan ik je helpen?