Wat doet een Financieel Adviseur?

Een financieel adviseur speelt een cruciale rol bij het beheren van uw financiën. Maar wat doet een financieel adviseur precies? In dit artikel bespreken we de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van een financieel adviseur, zodat u een beter inzicht krijgt in de functie.

wat doet een financieel adviseur

Op deze pagina

Wat doet een Financieel Adviseur bij de gemeente?

Elke gemeente kent meerdere financieel adviseurs, die zich elk richten op de advisering van budgethouders binnen een specifiek onderdeel van de organisatie. Gemeenten zijn namelijk georganiseerd in verschillende domeinen. Zo is er het ruimtelijk domein, waarin de focus ligt op maatschappelijke uitdagingen zoals woningbouw en de energietransitie.

Een ander belangrijk domein is het sociaal domein, dat zich richt op onderwerpen als werk, participatie en zorg. Ook de interne bedrijfsvoering, waarmee gemeenten hun dienstverlening aan inwoners en andere belanghebbenden optimaliseren, valt hieronder.

De werkzaamheden van een financieel adviseur zijn erg divers. Een aantal voorbeelden van de werkzaamheden zijn:

  • Ontwikkelt, optimaliseert en implementeert management- en stuurinformatie voor financieel inzicht en besluitvorming;
  • College- en raadsvoorstellen toetsen op financiële consequenties;
  • Analyseert externe ontwikkelingen en budgetstromen en adviseert over de impact op de organisatie;
  • Het continu verbeteren van de financiële adviesfunctie, onder andere door het signaleren van knelpunten en het doen van concrete verbetervoorstellen;
  • Adviseert strategisch en integraal aan directie, management en afdelingen over financiële ontwikkelingen, beleidsvorming en vertaalt analyses naar tactisch en strategisch beleid;
  • In co-creatie werken aan (financiële)oplossingen om hiermee de maatschappelijke effecten bij onze klanten te kunnen realiseren;
  • Treedt op als domeinadviseur, stemt af met teamleiders en faciliteert budgetgesprekken en besluitvorming;
  • Coördineert de P&C-cyclus en is verantwoordelijk voor toetsing, verwerking en toelichting van begrotingen, voorstellen en financiële beleidsdocumenten;
  • Licht financiële producten toe aan raad, college, management en collega’s;
  • Levert input aan teamleider en concerncontroller voor de actualisatie van regelingen zoals de financiële verordening en de budgethoudersregeling;
  • Optimaliseert financiële processen en systemen, verzorgt trainingen en draagt bij aan een uniforme werkwijze binnen de organisatie.

Waarom werken voor een gemeente?

De lokale overheid onderscheidt zich onder andere van het bedrijfsleven op het gebied van flexibiliteit, complexiteit en verantwoordelijkheidsgevoel. Werken bij een gemeente betekent dat je de ruimte krijgt om je werk zelfstandig in te richten; dit maakt je werkzaamheden en de invulling daarvan erg afwisselend. Daarnaast zijn de financiële vraagstukken relatief complex, wat het werken als financial uitdagend maakt. Je levert een betekenisvolle bijdrage aan je omgeving: je werk wordt namelijk zichtbaar in de praktijk, bijvoorbeeld door het verlenen van een subsidie aan de plaatselijke kinderboerderij of sportvereniging. Een ander voorbeeld is het werken aan een financiële onderbouwing voor de levering van zorg aan de inwoners van jouw gemeente.

Welke opleiding heeft een Financieel Adviseur bij een gemeente nodig?

Financieel adviseurs bij gemeenten beschikken vaak over hbo- of academisch werk- en denkniveau. Gemeenten geven daarnaast de voorkeur aan kandidaten met ruime ervaring binnen het vakgebied financiën, bijvoorbeeld als financieel adviseur en/of specialist bij een of meerdere decentrale overheden. Een belangrijk voordeel van ervaren financieel adviseurs is dat zij beschikken over praktische kennis van relevante wet- en regelgeving. Denk hierbij aan het BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten), Fido (Wet financiering decentrale overheden) of het BTW-compensatiefonds.

Een aantal voorbeelden van competenties zijn:

  • Een HBO- of WO-opleiding op gebied van bedrijfsadministratie, bedrijfseconomie of financiën en ruime ervaring in het vakgebied;
  • Je hebt politiek-bestuurlijk-maatschappelijk gevoel en inzicht en bent organisatiesensitief;
  • Je bent gericht op ontwikkelingen in het vakgebied en je kunt deze vertalen naar de gevolgen voor de organisatie;
  • Je hebt een ondernemende en resultaatgerichte houding;
  • Je zoekt de samenwerking op en hebt verbindende kwaliteiten;
  • Je bent in staat om financiële producten en processen op een begrijpelijke manier toe te lichten op alle niveau’s.

Welke training en opleiding kan een Financieel Adviseur bij een gemeente volgen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om je kennis en kunde als financieel adviseur bij de gemeente op niveau te houden. De Bestuursacademy maar ook de Segment bieden verschillende trainingen en opleidingen aan in gemeentelijke financiën. Maar ook bij Kodros hebben we een compleet aanbod. Bekijk ons volledige aanbod hier.
Alle opleidingsactiviteiten die bij Kodros gevolgd kunnen worden zijn ontwikkeld door het Kodros Kenniscentrum. De inhoud is tot stand gekomen in samenwerking met experts uit het werkveld.

In al onze opleidingsactiviteiten staat jouw dagelijkse praktijk centraal. Bovendien werken wij uitsluitend met experts die zelf werkzaam zijn als financial binnen een gemeente. Zij begrijpen dus als geen ander waar je tegenaan loopt in je werk.

De opleidingsactiviteiten kun je volgen als individuele financial die werkzaam is binnen een gemeente, maar we bieden ook opleidingen en trainingen op maat aan voor volledige gemeentelijke organisaties of specifieke afdelingen. Deze activiteiten stemmen we volledig af op jouw behoeften. Wil je bijvoorbeeld samen met meerdere collega’s, op een zelfgekozen locatie, dezelfde opleiding volgen? Of wil je binnen een van onze trainingen een specifiek vraagstuk uit jouw organisatie aanpakken? We helpen je graag.

Onze aanpak is uitnodigend en mensgericht. We bieden onze trainingen en opleidingen aan op locatie, op ons hoofdkantoor in Nijmegen, digitaal of in een combinatie van live en digitaal.

Een greep uit de thema’s die bij tijdens training en opleiding van Kodros aanbod kunnen komen:

  • BBV: De financiële voorschriften bij gemeenten;
  • De gemeentelijke rollen en actoren zoals raad, Burgmeester en Wethouders, directie etc;
  • De gemeentelijke bedrijfsvoering;
  • Planning en Control instrumentarium in relatie tot het BBV;
  • Inhoudelijke onderdelen gericht op specifieke vakgebieden zoals het Sociaal Domein, het Ruimtelijk Domein en de Bedrijfsvoering;
  • Specifieke onderdelen van de Planning en Control cyclus bijvoorbeeld de totstandkoming van de jaarrekening of een begroting;
  • De Plan Do Check Act cyclus in gemeentelijke organisaties.

Hoe ziet een dag van een Financieel Adviseur eruit?

Als financieel adviseur heb je te maken met budgethouders, die de budgetten beheren en vaak fungeren als jouw direct leidinggevenden. Je werkt nauw met hen samen en voorziet hen van advies over hun plannen. Je wijst op (financiële) risico’s en bewaakt deze. Het is daarom belangrijk dat je interesse hebt in het verhaal áchter de cijfers en denkt in mogelijkheden. Je bent een kritisch klankbord, maar ook de businesspartner van de budgethouder. Samen zoek je naar manieren om doelen en projecten te realiseren. Daarnaast lever je een bijdrage aan de Planning & Control-cyclus, waaronder de begroting, jaarrekening en managementrapportages. Een werkdag van een financieel adviseur is dus afwisselend en dynamisch.

Hoe ziet een week van een Financieel Adviseur eruit?

Een typische werkweek van een financieel adviseur binnen de gemeentelijke overheid is afwisselend en vraagt om flexibiliteit. Elke dag begint meestal rond 08:00 uur met het bijwerken van je e-mail en een korte dagstart, om scherp te zijn op de prioriteiten.

Op maandag start je vaak met een overleg met collega-financieel adviseurs. Daarna volgt bijvoorbeeld een gesprek met een wethouder of een vergadering over verbonden partijen. Later op de dag geef je advies aan budgethouders of werk je aan een collegeoverzicht.

Dinsdag staat vaak in het teken van verdieping. Je werkt aan beleidsdocumenten, actualiseert nota’s of volgt een opleiding. Daarnaast heb je projectoverleggen of ben je bezig met rapportages.

Woensdag begint met budgetgesprekken of overleggen over de begroting. Later op de dag bespreek je bijvoorbeeld het weerstandsvermogen of zit je in een overleg met collega’s van de afdeling Ruimte. In de middag vindt er elke drie weken een teamoverleg plaats voor financieel advies.

Donderdag is een typische P&C-dag: je toetst college- of raadsvoorstellen, werkt aan begrotingen of beleidsadviezen en sluit aan bij budgetgesprekken met vakafdelingen zoals Beheer Openbare Ruimte. Ook werk je regelmatig aan dashboards of woon je de collegevergadering bij.

Vrijdag biedt ruimte om de week af te ronden. Je start met de analyse van financiële kengetallen, bespreekt overzichten met collega’s en kijkt nog eens kritisch naar de begroting van verbonden partijen. De middag staat in het teken van de laatste collegevoorstellen en het gereedmaken van de planning. Aan het eind van de dag rond je e-mails af en sluit je de week goed af.

Wat is het salaris van een Financieel Adviseur bij een gemeente?

Het salaris van een financieel adviseur bij een gemeente is afhankelijk van het loongebouw, dat op zijn beurt afhangt van de grootte van de organisatie. Naast een goed salaris is een uitdagende baan met veel ruimte voor initiatief en zelfontplooiing belangrijk. Het is belangrijk om te vermelden dat je als startende financieel adviseur bij een gemeente meestal een tijdelijk contract krijgt, dat bij goed functioneren kan worden omgezet in een vast contract.

Het salaris van een financieel adviseur bij een gemeente valt doorgaans binnen schaal 9 tot en met schaal 11. Dat betekent een minimumsalaris van €3.359,- en een maximumsalaris van €6.072,- bruto per maand (bij een werkweek van 36 uur). Je exacte salaris is afhankelijk van je opleiding, kennis en ervaring. Lees hier meer over de exacte schaalniveaus. Daarnaast ontvang je als financieel adviseur bij een gemeente een maandelijkse opbouw van een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% over je salaris. Dit IKB (inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering) kun je fiscaal voordelig inzetten voor verschillende zaken, zoals het kopen van extra verlofdagen, het uitruilen van woon-werkverkeer of de aanschaf van een nieuwe fiets. Je kunt er ook voor kiezen om je keuzebudget (gedeeltelijk) te laten uitbetalen.

Hoeveel uur per week werkt een Financieel Adviseur?

Een financieel adviseur bij een gemeente werkt gemiddeld 32 tot 36 uur per week. Bij sommige gemeenten is het ook mogelijk om de functie parttime uit te voeren, bijvoorbeeld voor 24 uur per week.

Hoe word je Financieel Adviseur?

Om financieel adviseur te worden, moet je minimaal een hbo-opleiding in financiële dienstverlening, bedrijfseconomie of bedrijfskunde hebben afgerond. In sommige gevallen is een afgeronde mbo-opleiding ook voldoende, mits je beschikt over enkele jaren relevante werkervaring.

Waarom werken als Financieel Adviseur bij Kodros?

Als financieel adviseur ben je bij ons in loondienst, krijg je direct een vast contract en ga je zelfstandig aan de slag bij onze opdrachtgevers: Nederlandse gemeenten. Je werkt voor verschillende gemeenten en breidt daarmee je ervaring en deskundigheid verder uit.

Kodros biedt afwisselende en uitdagende interimopdrachten. Binnen deze functie werk je niet alleen aan uiteenlopende projecten, maar besteed je ook actief tijd aan ontwikkeling en opleiding. Kodros bestaat uit een hecht team met korte communicatielijnen. We kennen elkaar persoonlijk en er is volop ruimte voor eigen ideeën en initiatieven. Jouw persoonlijke groei staat centraal: of je nu wilt doorgroeien als expert in een specifiek vakgebied of juist ervaring wilt opdoen in een breed scala aan opdrachten. Kodros heeft een laagdrempelige, open en informele bedrijfscultuur, waarin naast hard werken ook ruimte is voor plezier. Denk aan teamactiviteiten zoals de vrijdagmiddagborrel, barbecues en bedrijfsbezoeken.

Uiteraard organiseren we ook intervisiebijeenkomsten voor onze financials, gericht op verbinding en kennisdeling. Tijdens deze bijeenkomsten delen collega’s ervaringen en inzichten over relevante thema’s binnen het vakgebied. Zo leer je van elkaar en groei je samen verder in je expertise. Via het Kodros Kenniscentrum kun je diverse trainingen en opleidingen volgen. Deze dragen bij aan jouw professionele ontwikkeling, werkplezier en inzetbaarheid. Kodros heeft een sterk netwerk opgebouwd in Midden-Nederland. Daardoor heb je vaak de mogelijkheid om dichtbij huis te werken. Dat bespaart reistijd en helpt je om een goede balans te vinden tussen werk en privé.

Lees hier meer over werken als financieel adviseur bij Kodros. Heb je interesse in een andere functie bij Kodros? Bekijk dan hier al onze interne vacatures.

Hoe kan ik solliciteren voor de functie Financieel Adviseur gemeente?

Bekijk hier onze Finance vacatures bij gemeenten. Staat er niets voor je tussen? Wij hebben nog veel vacatures die momenteel niet op de website staan. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Contact

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Stel jouw opleidings- of ontwikkelvraag per e-mail of bel ons via 085-2500342.

Wil je aan de slag als financial bij een gemeente, maar heb je nog geen ervaring? Of ben je al werkzaam in het vakgebied en wil je je verder ontwikkelen? Misschien is een carrière bij Kodros of ons finance traineeship dan iets voor jou. Meer informatie vind je op de onderstaande pagina’s.

Inschrijven voor Kodros Kenniscentrum
Finance Traineeship
Financieel adviseur bij Kodros

Deze organisaties kiezen voor ons talent

Dit zeggen anderen

Samen aan de slag?

Ben je ook benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op voor vrijblijvend advies. Jeroen de Wit helpt je graag met al jouw vragen.

× Hoe kan ik je helpen?