Planning en Control

Planning en controle zijn cruciaal voor gemeenten om efficiënt en effectief te functioneren. Door duidelijke doelstellingen te stellen en resultaten te monitoren, kunnen gemeenten hun middelen optimaal inzetten. Dit proces helpt bij het verbeteren van dienstverlening, het verhogen van transparantie en het bevorderen van burgerparticipatie. Een goede planning en controle dragen bij aan een duurzame ontwikkeling en een sterke lokale economie.

Kodros' visie op diversiteit in gemeentelijke financiële teams

Op deze pagina

Planning en Control (P&C): Begroting

Een begroting is een cruciaal financieel plan dat de geplande activiteiten en bijbehorende financiële verwachtingen voor het komende jaar weergeeft. Dit document biedt een helder overzicht van verwachte inkomsten en uitgaven gedurende een specifieke periode, meestal een jaar. Het is een onmisbaar hulpmiddel voor individuen, bedrijven en overheden om hun financiën effectief te beheren en strategische beslissingen te nemen.

In een begroting worden doorgaans twee belangrijke onderdelen onderscheiden:
1. Inkomsten: Dit zijn de verwachte bronnen van geld, zoals salarissen, verkoopopbrengsten, subsidies, belastingen en andere inkomensvormen.
2. Uitgaven: Dit omvat de kosten die gemaakt worden, zoals huur, lonen, materialen, onderhoud, belastingen en investeringen.

De begroting vertaalt strategische plannen naar financiële termen, waardoor het voor gemeentebesturen mogelijk is om deze plannen te evalueren en indien nodig aanpassingen door te voeren. Een goed opgestelde begroting ondersteunt niet alleen financiële controle, maar bevordert ook transparantie en verantwoording in het gebruik van middelen. Maak gebruik van een begroting om financiële stabiliteit en groei te waarborgen.

Planning en Control (P&C) cyclus voor effectieve organisatiebeheer

De Planning & Control (P&C) cyclus speelt een essentiële rol voor overheden en organisaties. Deze cyclus start met het definiëren van financiële en strategische kaders, die vervolgens worden vertaald naar een jaarplan of begroting. Door middel van dit plan kunnen organisaties hun doelen en middelen effectief beheren.

Tijdens het jaar vindt er continu bijsturing plaats. Dit gebeurt aan de hand van tussentijdse rapportages, die inzicht geven in de voortgang en prestaties. Op basis van deze rapportages kunnen organisaties snel inspelen op wijzigingen en noodzakelijke aanpassingen doorvoeren. Dit dynamische proces waarborgt dat de organisatie op koers blijft om haar doelstellingen te behalen.

Het afsluitende onderdeel van de P&C-cyclus zijn de jaarstukken. In deze documenten wordt zowel inhoudelijke als financiële verantwoording afgelegd over de behaalde resultaten en het gevoerde beleid. Dit zorgt voor transparantie en verantwoording naar stakeholders, wat cruciaal is voor het vertrouwen in de organisatie.

Planning en Control (P&C) voor lokale overheden

Planning en control documenten zijn essentieel voor lokale overheden. Ze moeten voldoen aan zowel wettelijke als niet-wettelijke vereisten, wat bijdraagt aan een transparant begrotings- en verantwoordingsproces.

Wettelijke Vereisten voor P&C Documenten:

  1. Gemeentewet en Provinciewet:– Deze wetten verplichten gemeenten en provincies om jaarlijks begrotingen, jaarrekeningen, tussentijdse rapportages en beleidsnota’s op te stellen. De begroting moet vóór 15 november en de jaarrekening vóór 15 juli worden ingediend bij de respectieve raden en gedeputeerde staten. Tevens zijn deze documenten onderhevig aan interbestuurlijk toezicht.
  2. BBV (Besluit Begroting en Verantwoording):– Dit besluit biedt gedetailleerde regels voor de structuur van begrotingen en jaarrekeningen. Het legt vast hoe P&C-documenten moeten worden opgesteld, inclusief verslaglegging en toelichtingen op financiële risico’s.
  3. Rechtmatigheidsverantwoording:– Vanaf 2023 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het aantonen van de rechtmatigheid van hun financiële transacties, in lijn met wet- en regelgeving.

Niet-wettelijke Vereisten:

  1. VNG Richtlijnen:– Veel gemeenten volgen best practices van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten voor uniformiteit en kwaliteit in P&C-documenten.
  2. Interne Richtlijnen:– Lokale overheden hanteren vaak eigen richtlijnen om de P&C-documenten te optimaliseren, zoals duurzaamheidsdoelen.
  3. Interbestuurlijk Toezicht (IBT):– Dit systeem waarborgt toezicht op het financieel beleid van lokale overheden, ondersteund door provinciale en landelijke afspraken.

Deze combinatie van wettelijke en aanvullende richtlijnen stelt lokale overheden in staat om verantwoord en transparant te opereren, en zorgt ervoor dat beleidsdoelen effectief worden omgezet in financiële kaders.

Afsluitend

Planning en controle zijn cruciaal voor gemeenten. Effectieve strategieën zorgen voor optimale inzet van middelen en verbeteren de dienstverlening aan inwoners. Dit versterkt de transparantie en efficiëntie binnen de lokale overheid. Wens je meer informatie? Neem dan contact op door te bellen naar 085-2500342 of mail naar info@kodros.nl.

Deze organisaties kiezen voor ons talent

Dit zeggen anderen

Samen aan de slag?

Ben je ook benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op voor vrijblijvend advies. Jeroen de Wit helpt je graag met al jouw vragen.

× Hoe kan ik je helpen?